EBEVEYNLERİN HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİ VE TEDAVİYE ETKİLERİ


Ailelerin çoğu zaman hiperaktivite bozukluğu olan çocukları ‘yaramaz’, ‘hareketli’ veya buna benzer sıfatlarla tanımlaması tanının ve tedavinin gecikmesine yol açmaktadır. Bu durumu önlemenin birincil yolu ailelerin hiperaktivite bozukluğu hakkında daha fazla bilgi sahibi olmasıdır. Hiperaktivite bozukluğunun tedavisine erken dönemde başlamanın avantajlı getirileri çocuğa, ailesine ve çevresine ayrıntılı bir biçimde anlatılmalıdır. Ailelerin ve öğretmenlerin hiperaktivite bozukluğu hakkında doğru bilgilendirilmeleri gerekir, sahip oldukları bilgilerin çocuklarına olan yaklaşımlarını nasıl etkilediğinin rolü azımsanmamalıdır. Ailelerin bozukluğa önyargılı ve çocuklarına da eleştirel yaklaşımı tedavi sürecini olumsuz yönde etkiler. Bu bağlamda ailelerin hiperaktivite bozukluğu hakkındaki bilgilerinin yeterli düzeyde ve doğru olması tedavinin başlıca amaçlarındandır. Türkiye’de yapılan araştırmalarda ebeveynlerin %80,3’ü hiperaktivite bozukluğunu daha önceden duyduğunu belirtmişlerdir.
Ebeveynlerin bilgi düzeyleri ebeveynlik tutumlarını, aile içi ilişkilerini ve ruhsal sağlıklarını etkilemektedir. Bu nedenle ebeveyn bilgi eksikliklerin kapatılmasında rehberlik öğretmenlerine, psikologlara ve aile hekimlerine önemli görevler düşmektedir.
The Knowledge of Attention Deficit and Hyperactivity Disorder Scale – Sciutto MJ., Feldhamer E.