Zeka karmaşık bir zihinsel süreçtir ve bilim insanlarınca farklı şekillerde tanımlanmıştır. Thurston’a göre zeka sözel anlama, kelime akıcılığı, sayılarla çalışabilme, uzaysal ilişki kurabilme, bellek, algısal hız ve akıl yürütme yeteneğidir. Son zamanlarda yapılan tanımlamaya göre ise zeka, düşünmede çeşitlilik, esneklik, yaratıcılıktır. Doğru tahminlerde bulunabilme, doğru olan yeni anolojiler kurma ve doğru çözüm bilinmediğinde akıl yürütme yeteneğidir (Sparrow ve Stephanie 2000). Yazında bu özelliklerin yönetici işlevlerle de yakından ilişkili olduğu belirtilmektedir (Karakaş 2000). Zeka ile ilgili nöropsikolojik çalışmalar çok sayıdaki bilişsel işlevin varlığını göstermekte; bu işlevlerin birlikte çalışıp tek bir deneyimi oluşturduğuna işaret etmektedir. Bu nedenle, bilişsel işlevler hakkında bilgi elde etmede, çoğu durumda, zeka testlerine baş vurulmaktadır (Burke 1985, Lezak 1995). DEHB’de zekanın değerlendirilmesiyle ilgili bir çok çalışma yapılmıştır. Wechsler Çocuklar İçin Zeka Ölçeği (Wechsler Intelligence Scale for Children Revised: WISC-R) ile değerlendirildiğinde DEHB’li çocuklar ölçeğin bazı alt testlerinde düşük puanlar almakta ancak toplam zeka olarak puanları, ortalama Zeka Bölümünün (ZB) biraz altında ya da normal ZB ranki içinde yer almaktadır (Bowers ve ark. 1992, Lufi ve Cohen 1985a). DEHB olan çocukların normallere oranla performans zeka puanlarının sözel zeka puanlarından daha düşük olduğu yolunda araştırma bulgusu bulunmaktadır (Cohen ve ark. 1991, Morgan 1998, Njiokiktjien ve Verschoor 1997). Bu bulgular, DEHB’li çocukların dikkat ve görsel algılama sorunları olduğu yolundaki sonuçlarla uyumludur (Faraone ve ark. 1991, Lufi ve Cohen 1985b). Akademik başarıyı standart olarak kabul edilen WISC-R ile değerlendirildiğinde, DEHB olan çocukların normal ZB düzeyine sahip olduğu yukarıda belirtilmiştir. Aynı zamanda pek çok çalışma, DEHB olan çocukların okul başarılarının düşük olduğunu ortaya koymaktadır; DEHB’li çocuklarda düşük not alma, sınıf değiştirme, sınıf tekrarı, öğrenme güçlükleri gibi akademik performansa ilişkin problemlerle sıklıkla karşılaşılmaktadır (Faraone ve ark. 1991). Bu bulgular göz önüne alınarak probleme ilişkin sebeplerin kaynakları araştırılmalıdır.
Kiriş, N., & Karakaş, S. (2004). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğunun zekâ testlerinden ve ilgili diğer nöropsikolojik araçlardan yordanabilirliği. Klinik Psikiyatri Dergisi, 7(3), 139-152.